Wie doet wat hij deed, krijgt wat hij kreeg

Auteur: Len Goossens (Managing Director van corporate benefits Nederland)

Dat de arbeidsmarkt krap is, is nauwelijks nog nieuws. Het vinden, binden en boeien van medewerkers wordt een steeds lastiger klus. Zéker als je als werkgever niet mee wilt gaan in de ratrace van steeds hogere salarissen. Anderzijds, blijf je doen wat je deed, dan krijg je wat je kreeg: nauwelijks sollicitanten en medewerkers die hun heil elders zoeken. Hoe maak jij het verschil bij het werven van nieuw talent en het behouden van je huidige medewerkers? Spoiler-alert! Wees onderscheidend in je secundaire arbeidsvoorwaarden.

Secundaire arbeidsvoorwaarden

In een tijd waarin iedereen staat te popelen om de juiste kandidaten te werven, is onderscheidend vermogen cruciaal. Als de salarissen die je biedt op z’n hoogst marktconform zijn, zul je er dus op andere manier moeten uitspringen. De arbeidsmarkt is momenteel namelijk onverbiddelijk. Tijd voor actie. Natuurlijk kun je kiezen voor secundaire arbeidsvoorwaarden die nét wat aantrekkelijker zijn dan die van jouw concurrenten. Vooral voor jonge talenten kan dit doorslaggevend zijn bij hun keuze om wel of niet bij jou te willen werken. Traditioneel denk je hierbij misschien aan de flexibiliteit om thuis te werken, een bonusregeling, sportabonnement, collectieve verzekeringen of een auto van de zaak. Het kan, maar deze arbeidsvoorwaarden zijn saai, onpersoonlijk en al bijna net zo vanzelfsprekend als een salaris en vakantiedagen.

Denk eens echt out of the box

Daarom: wees creatief! Koop of huur een vakantiehuis waarvan medewerkers kosteloos gebruik kunnen maken, betaal de oppas voor je medewerkers, organiseer massages op de werkplek of deel vouchers uit voor één of twee baaldagen per jaar.  Mooie suggesties, waarmee je direct aan de slag kunt. Ware het niet dat deze, inderdaad, geld kosten. Toch hoeft dat niet met elk creatief idee zo te zijn. Mooie personeelskortingen, ofwel employee benefits oplossingen, zijn namelijk eveneens een aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarde. Zéker als deze kortingen worden aangeboden door (inter)nationale winkels en webshops op zaken zoals reizen, mode, wonen, elektronica en nog veel meer. Precies, die producten en diensten waarin jouw medewerkers interesse hebben.

What about personeelskortingen bij (inter)nationale retailers?

In tijden waarin de inflatie hoog is en prijzen door het dak gaan, is een korting letterlijk geld waard. Daarmee besparen je medewerkers direct op hun dagelijkse aankopen. Tel uit je winst! De meerwaarde van een voordelenplatform met honderden exclusieve en onbelaste personeelskortingen is dat werknemers direct profiteren van aantrekkelijke kortingen, zónder dat het jou als werkgever geld kost. Dat is win-win in optima forma. En beter nog, het bestaat! Aansluiten was nog nooit zo eenvoudig.

Corporate Benefits is partner van OR Live. Bekijk hier het overzicht van alle workshops.